מיתוג עסקי יציב ונכון לעסק - 5 עקרונות בסיסיים
בשעה טובה החלום קורם עור וגידים והגלגלים של העסק החדש שלכם כבר התחילו לנוע? מעולה. ברור שיש לכם הרבה משימות שונות שצריך להתייחס אליהן ולתעדף עכשיו, ואינספור דברים חשובים שצריך לדאוג להם, אבל אם אנחנו מבינים נכון, הגעתם לכאן מסיבה ברורה - אתם מבינים לגמרי את החשיבות של מיתוג עסקי מקצועי לעסק ויודעים שזו אחת המשימות החשובות ביותר שצריך לדאוג להן, אם לא החשובה והקריטית ביותר בשלבי ההתחלה. אם כבר יצא לכם להתייעץ עם אנשי מקצוע שונים ואפילו לקבל הצעות מיתוג שונות, אתם יודעים שאפשרויות הפעולה והצעדים האפשריים שעומדים בפניכם הם פחות או יותר אינסופיים, אבל בסופו של דבר כשמזקקים את הדברים החשובים ביותר, השלבים למיתוג עסקי טוב באמת הם ברורים ומובנים, ואנחנו שמחים להביא אותם אליכם עכשיו.
כך עשו המותגים המוכרים בעולם
לפני שנגיע ללב העניינים נדבר על כמה מותגים גדולים שאפשר ללמוד מהם איך עושים את זה נכון:
- נייקי – אז איך הפך רעיון של ילד בן 24 וייצור התחלתי של נעלי ספורט במכשיר ביתי להכנת וופלים לאחד ממותגי הספורט החזקים ביותר בעולם עד היום? ובכן, זהו סיפור מרשים למדי, אך כשמדובר במיתוג, השיעור מכאן הוא די פשוט: זיהוי של חוסר משמעותי בשוק שהתבסס עד אז כמעט אך ורק על מותגים גרמניים, עבודה עם שפה עיצובית שמשדרת מצד אחד מקצועיות ספורטיבית חסרת פשרות (בהשראת הספורטאים היוונים בעת העתיקה) ומסר מיתוגי בהיר וחד – פשוט תעשו את זה.
- קוקה קולה – כדי להבין את סוד הקסם של המיתוג של קוקה קולה, נסו להראות לחמישה אנשים שונים תמונה של ריבוע אדום בלי אף אלמנט אחר, ושאלו אותם על איזה מותג נרמז. לפי הסטטיסטיקה, לפחות שלושה מהם יגיבו בלי היסוס 'קוקה קולה'. למרות שמדובר באחד מהמותגים הגדולים, הרווחים והמוכרים ביותר בעולם, הנוסחה שלהם מובנת למדי – שיקוף של ערכים בסיסיים בשילוב עם אלמנטים מיתוגיים פשוטים ומובחנים כמו צבע שולט או פונט מובהק, יכולים להפוך כל רעיון ונושא לכזה שיקפוץ לאנשים לראש באופן אסוציאטיבי לחלוטין.
- אפל – על המיתוג העסקי של אפל אפשר לדבר בקלות במשך שנה שלמה בקורסים למיתוג ולשיווק, ויש כאן בעצם סוג של אבולוציה של המיתוג במידה מסוימת. בכוונה או לא, הבינו קברניטי הפרסום של החברה עם השנים שמיתוג שהרעיון שלו הוא יוקרה נטו הוא שחוק ובנאלי, ושלא מספיק שמוצר יראה אקסטרווגנטי כדי לעורר הזדהות. הסוד של אפל אם ככה הוא הפשטות שביוקרה: מוצרים עם עיצובים נקיים שממש במקרה שנחשבים לטובים בתחום שלהם. הערך כאן הוא לא "מה נותן לי המוצר", אלא "איך המוצר יכול להפוך אותי לטוב יותר ולעזור לי לממש את הפוטנציאל שלי כאדם".
השלבים ליצירת מיתוג עסקי
הגדרת ערכי מותג
זהו השלב הבסיסי ואולי החשוב ביותר בתהליך המיתוג של עסק, אך זהו גם השלב שרוב העסקים נופלים בו כשלא עושים אותו או נכון או אפילו מדלגים עליו לחלוטין. הערכים של המותג הם מעבר לשימוש הבסיסי של המוצר או השירות שמוכרים, אלא בגדר הרעיון הרוחני שעומד מאחוריהם. למשל, אם אנחנו מדברים על מותג של דלתות חזקות לבית, ערכי המותג יכולים להיות תחושת בטיחות ומוגנות בבית. אם זהו עסק שמשווק מארזי פיקניק, הערכים יכולים להיות החשיבות של תרבות הפנאי, זמן איכות עם האנשים שאנחנו אוהבים וכו'. כלומר, אם המותג שלכם הוא אדם, אז ערכי המותג הם התכונות הטובות ביותר שלו והסיבות שכולם ירצו להיות חברים הכי טובים שלו.
מי קהל היעד שלנו
בשלב הבא חשוב להגדיר בצורה מדויקת ככל הניתן מיהו בעצם קהל היעד שלנו. קהלי יעד למשל הם מבוגרים, ילדים (וכאן יש לברר האם פונים אליהם או דווקא להורים שלהם), נשים או גברים, קהל רחב או אוכלוסיות נישתיות יותר, וכך הלאה. כדי ליצור מיתוג עסקי מוצלח אנחנו חייבים להבין אל מי חשוב לנו לדבר. וכן, אפשר לנסות לייצר מסר כללי שמדבר אל כמה שיותר סוגי אנשים, אבל מהלך כזה הוא הרבה פעמים בגדר 'תפסת מרובה לא תפסת' ולא יביא בהכרח את התוצאה הרצויה. בגדול, הלקוחות שלכם צריכים להרגיש עד כמה שרק אפשר שהמותג שלכם מדבר אליהם באופן הכי אישי שיש.
הכול מתחיל בסיפור
לזכור את היתרונות שלכם, את מה שאתם מוכרים, את המחירים שאתם מציעים ומי אתם באופן כללי, הם דברים שיהיה קשה ללקוחות שלכם לעשות בצורה טובה באופן אינטואיטיבי. לעומת זאת, סיפור טוב ומעניין הוא משהו שפשוט נחרט בזיכרון. בדיוק בגלל זה אתם צריכים קודם כל לספר ולדייק את הסיפור שלכם, שיכול להיות התהליך מאחורי ההקמה, ההיסטוריה של הבעלים שהביאה אותם להקים את המותג, סיפור משפחתי ישן ומיוחד שמתחבר לערכי המותג או כל הסיפור אחר מעניין ורלוונטי. לאחר מכן, הסיפור הזה (במלואו או בחלקו עם היבטים שונים שלו) צריך לבוא לידי ביטוי בכל אפיק שיווקי בעתיד ובשפה המיתוגית שתיצרו. חשוב לא ללכת רחוק מדי, לשמור עליו קצר, ברור ועם מסר חד, מה שיקל בהחלט על מיתוג בהתאם אליו בשלב הבא.
מהחזון למציאות עם אסטרטגיה מדויקת
כעת, כל שנותר הוא לקחת את כל תהליך האפיון המורכב והמעמיק שעשיתם עד כה ולתת לו את הביטוי הנכון במיתוג שלכם. באופן טבעי למדי הדבר הראשון שחושבים עליו הוא שם המותג, הלוגו והסלוגן, ועם כמה שהדברים הללו הם בהחלט חשובים ומהותיים, זכרו שזה לא מסתיים שם. המיתוג יבוא לידי ביטוי בכל פן של העסק - פרסום ברשתות ובמדיה מסורתית, הלבוש של העובדים, כלי הרכב של העסק, האריזות של המוצרים שלכם, ההקלטות בנתב שיחות שלכם, אפילו השפה והז'רגון שבו אתם פונים ומגיבים ללקוחות. את כל זה תעשו רק אחרי אסטרטגיה ברורה ומקיפה עם צעדים מפורטים של כל חלק במיתוג שצריך להיעשות.
לא לוותר על תחזוקה שוטפת
על אף שהחלק העיקרי של מיתוג עסקי הוא בתחילת הדרך, חשוב לחזור אליו מפעם לפעם, לרענן ולעדכן אותו. חשוב לבחון האם הערכים המובילים נשארו אותם הערכים או שהמותג שינה את פניו עם הזמן, האם יש קהל יעד חדש או שונה שנרצה לפנות אליו ומצריך מיתוג אחר, האם ניתן לרענן ולהתאים חלק מהדברים כמו לוגו, סלוגנים, קו עיצובי וכן הלאה לרוח התקופה ועוד. הקפידו לעשות זאת ולבחון בכל תקופה כיצד מגיב קהל היעד שלכם למותג איך בדיוק הוא נתפס בעיניו.
לסיכום
לפני שאתם מתחילים להתלבט בין הצעות שונות, זכרו כי מיתוג איכותי ומקצועי באמת נשען על חמישה עקרונות וצעדים בסיסיים וחשובים. אל תוותרו עליהם וזכרו כי ללא מיתוג איכותי יהיה קשה להפוך את המותג שלכם לכזה שזוכרים, ולא משנה עד כמה השירותים או המוצרים שאתם מציעים איכותיים ומועילים. בהצלחה!